Bij Lila’s Kindercentrum wordt er veel aandacht besteed aan de hygiëne op de groep. Zo werken wij met schoenhoesjes voor de ouders en voor de kinderen en collega’s maken gebruik van pantoffels of slippers op de groep. De medewerkers maken schoon via een schoonmaaklijst die elke dag ingevuld wordt. Hierin staan de vaste dingen die dagelijks, wekelijks of maandelijks schoon gemaakt moeten worden. Persoonlijke hygiëne is ook erg belangrijk. Hiervoor maken we gebruik van protocollen. Er is een handenwas protocol, voedsel hygiëneplan t.a.v. voedselbereiding. Voor de veiligheid maken we gebruik van de risico inventarisatie maar we hebben ook huisregels voor een veilig kindercentrum. Hierin staan alle punten beschreven die de veiligheid waarborgen op de groep een aantal punten zijn b.v. Wijs de kinderen regelmatig


  • op de kwetsbaarheid van glas / ruiten, dus geen geintjes en pesterijen in de buurt van glas / ruiten.
  • op het gevaar van de vingers die tussen de deur kunnen komen.
  • op de gevaren van (wild)rennen binnen (botsen tegen elkaar en tegen meubilair).
  • op het gevaar van klimmen op kasten, tafels en stoelen.
  • Let erop dat de hekjes op slot zijn nadat het kind in bed is gelegd. Bij gebruik van één boven bedje het onderste hekje ook dicht doen.
  • Kinderen slapen allemaal in een slaapzak, dus geen dekens.


Hygiëne en veiligheid

Duidelijke doelstellingen


Het belangrijkste doel is het verkrijgen en in stand houden van een plezierige en evenwichtige relatie tussen leidster en kind. Hiermee hopen wij uiteindelijk het zelfvertrouwen, de zelfwaardering en het verantwoordelijkheidsgevoel van de kinderen te bevorderen. Zaken zoals veiligheid, normen en waarden en persoonlijke ontwikkeling lopen dan ook als een rode draad door dit pedagogisch beleidsplan. 


Geborgenheid/Vertrouwen


Het gevoel van vertrouwdheid, geborgenheid en veiligheid moet groeien. Het is een proces dat begint op de dag dat het kind voor het eerst op het kindercentrum komt wennen. Kinderen moeten elkaar en de leidsters regelmatig (in principe 4 dagdelen) zien om elkaar goed te leren kennen, want kinderen leren door herkenning. Vaste personen en patronen, oftewel structuur, dragen mede zorg voor een hechting tussen kinderen en leidsters. Vanuit deze basis, de vertrouwensrelatie, streven wij ernaar om het kind zoveel mogelijk geborgenheid en veiligheid te bieden.