Buitenschoolse opvang (BSO)
De Buitenschoolse opvang
De buitenschoolse opvang van Lila’s Kindercentrum biedt opvang aan kinderen van 4 tot 13 jaar. De kinderen zijn afkomstig van de scholen OBS De Vuurtoren, RKB De Laetare en PCBS Ichthus . De scholen zitten op loop afstand van Lila’s Kindercentrum. Wij zijn alle dagen open van 06.30 uur tot 18.30 uur. In vakantieperiodes is de opvang de hele dag open van 06.30 tot 18.30 uur. We hebben ook voorschoolse opvang. Kinderen die samen met hun broertje of zusje gebracht worden voor het kinderdagverblijf mogen nog even bij hun kleinere broertje of zusje blijven. Zodra er meer kinderen aanwezig zijn gaan de kinderen met de pedagogische medewerker naar de BSO.

We vinden het belangrijk dat er op de BSO een ongedwongen, vrije sfeer is. Kinderen mogen daarom zelf invulling geven aan wat ze willen doen en met wie. Er zijn verschillende ruimtes ingericht waar de kinderen zich even kunnen terugtrekken (alleen of met een klein groepje kinderen). Kinderen kunnen er zelf voor kiezen of ze in of juist uit het zicht van de pedagogisch medewerkers gaan spelen. Door dit zelf te kunnen bepalen, ontstaat er een veilig gevoel. Toch is niet alles helemaal vrijblijvend. Er is een zekere mate van structuur (regels, regelmaat en gewoontes), omdat dit de kinderen duidelijkheid biedt. Het kind weet waar het aan toe is en wat hem te wachten staat. Het herkenbare, terugkerende geeft een gevoel van veiligheid en vertrouwen en bij jonge kinderen een tijdsgevoel waardoor de dag overzichtelijk wordt. Om een relatie op te kunnen bouwen tussen een kind en een pedagogisch medewerker is het belangrijk dat er regelmatig onderling contact is. Dit begint bij de kennismaking van het kind met de groep en de leidsters. We geven een nieuw kind extra persoonlijke aandacht zodat hij of zij zich snel thuis zal voelen bij ons. We gaan serieus om met de emoties van kinderen. Hierdoor leren we het kind beter kennen en het geeft het kind een gevoel van veiligheid. Het kind wordt geaccepteerd in het uiten van zijn blijheid, geluk, angst, boosheid, tevredenheid (enz) en leert met die emoties om te gaan. Wij willen het kind leren zijn emoties te uiten zonder anderen te kwetsen of pijn te doen. De pedagogisch medewerkers houden altijd in de gaten of alle kinderen zich veilig voelen, zonder “last“ te hebben van andere kinderen. Als een kind iets aan het vertellen is in de groep, krijgt het hiervoor ook de ruimte, en zorgen de pedagogisch medewerkers ervoor dat het kind niet gestoord wordt in zijn verhaal.