Kinderdagverblijf
Signaleren van bijzonderheden in de ontwikkeling en ouders doorverwijzingen
Op het kinderdagverblijf nemen pedagogisch medewerkers naast ouders/verzorgers een gedeelte van de opvoeding van de kinderen over. De kinderopvang is vaak de eerste plaats waar kinderen regelmatig buiten de eigen gezinssituatie een aantal uren per week tussen leeftijdsgenootjes zijn. Pedagogisch medewerkers maken een aantal ontwikkelingsmomenten van dichtbij mee en zullen daardoor ook signaleren welke kinderen zich langzamer of anders ontwikkelen dan de andere kinderen.
Ontwikkelingsproblemen
Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Het ene kind ontwikkelt zich in een bepaalde periode op een specifiek ontwikkelingsgebied meer dan de ander. De een kan sneller lopen, de ander sneller praten. Op een bepaalde leeftijd hebben de meeste kinderen een aantal vaardigheden ontwikkeld. Aan de hand daarvan is een gemiddelde vastgesteld. Er zijn kinderen die boven het gemiddelde zitten, anderen zitten er net onder. Wanneer een kind zich merkbaar langzamer ontwikkelt dan voor zijn leeftijd gebruikelijk is, kan het zijn dat er een probleem is met zijn ontwikkeling.
Indien achterstand of extreme problemen worden vermoed of gesignaleerd, wordt met medeweten en (eventuele) medewerking van de ouders getracht de achterstand in te halen of het extreme probleem te verminderen, dit tot zover de mogelijkheden reiken binnen het kinderdagverblijf. Zo nodig wordt het kind doorverwezen naar de huisarts, het consultatiebureau, de logopedist(e) en/ of een andere instantie. Om het verloop van de ontwikkelingsachterstand of het extreme probleem te kunnen blijven volgen, zijn er regelmatig contacten met de ouders en soms ook met de desbetreffende instanties.