De omgeving

Wij bieden een stimulerende omgeving ten behoeve van de ontwikkeling van het kind. Bij de inrichting van de ruimten zorgen wij voor afwisseling in de speelmogelijkheden. Zo kan er bijvoorbeeld een ruimte zijn met een bouwhoek en een klauterhoek en een andere ruimte met een poppenhoek / verkleedhoek en een puzzelhoek. De ruimtes worden bij voorkeur niet identiek ingericht en er worden verschillende activiteiten aangeboden. Door te spelen en te improviseren met de ruimten is er veel meer variatie mogelijk. Dit geldt zowel voor de binnen- als de buitenruimte. Het meubilair voldoet aan de vereiste normen en is ergonomisch verantwoord.

Emotionele ontwikkeling 


Nauw verwant aan de sociale ontwikkeling, ligt de emotionele ontwikkeling. Om contact te zoeken met anderen en zijn behoeftes aan de ander duidelijk te maken, is het van belang dat het kind zijn gevoelens kan uiten. Kinderen kunnen zich op verschillende manieren uiten in hun emoties. Het gaat immers om intense gevoelens van boosheid, frustratie, angst en blijdschap. Wij vinden het van belang, ongeacht de gevoelens, dat deze serieus worden genomen. Het gedrag wat het kind kan vertonen door bijvoorbeeld boosheid is echter niet altijd aanvaardbaar; bijvoorbeeld wanneer een kind boos is en dit op een ander kind afreageert door te slaan, de leidster zal het kind dan corrigeren, verbaal of non-verbaal, en het kind mogelijk tot een andere manier van uiting laten komen. Op deze manier keur je nooit het kind en zijn gevoel af, maar enkel het vertoonde gedrag! Leidsters hebben een andere relatie met kinderen dan ouders thuis. Ouders hebben een affectieve, emotionele en spontane relatie met hun kinderen. Leidsters gaan een meer “professionele relatie” aan met de kinderen, die overigens ook affectief is.


Persoonlijke ontwikkeling


Lila’s Kindercentrum verstaat onder persoonlijke ontwikkeling de persoonskenmerken zoals veerkracht, zelfstandigheid en zelfvertrouwen, weerbaarheid, eigenwaarde, flexibiliteit en creativiteit in het omgaan met verschillende situaties. Kenmerken die een kind nodig heeft om problemen aan te pakken en zich aan te passen aan eventueel veranderde omstandigheden. Contact en spel zijn hierbij heel belangrijk. Kinderen gaan de wereld ontdekken en komen via de contacten en het spel tot hun latere creativiteit, veerkracht en onafhankelijkheid. Respect voor zichzelf en voor anderen spelen daarbij een belangrijke rol. Persoonlijke ontwikkeling betekent ook dat kinderen in hun waarde worden gelaten, dat ze de ruimte en vrijheid krijgen voor hun denken, spreken en doen, dat ze kunnen gaan en staan waar ze willen. Dat betekent in de praktijk dat er aandacht is voor de eigen inbreng van de kinderen, voor hun eigen mening, hun eigen initiatief en hun eigen wil. Dus ruimte voor de eigen ik van ieder kind, het kind mag zijn wie het is. Door eigen initiatieven en eigen mening kunnen kinderen zichzelf zijn. Ze leren dat ze zich niet anders voor hoeven te doen dan ze zijn. Kinderen krijgen daardoor een positief zelfbeeld en hun zelfvertrouwen wordt vergroot. Kinderen ontwikkelen zich beter wanneer ze de mogelijkheid krijgen om datgene te onderzoeken dat ze het meeste interesseert op dat moment. Die ontwikkeling geldt voor lichamelijke en cognitieve vaardigheden, maar ook voor sociale vaardigheden en zelfkennis. De inrichting, de materialen, de rol van de pedagogisch medewerker en de groep zijn factoren om het geheel te bevorderen.